lördag 27 oktober 2012

Är du orolig för din ekonomi?



Ta reda på hur din ekonomi ser ut. Du kanske stressar upp dig helt i onödan.
När du har koll på din ekonomi, kan du göra något åt den.

I våras hade jag en kurs i privatekonomi. När vi var i slutet på kursen säger en av deltagarna: "Jag handlar mycket mer nu sen jag började kursen.......eller är det så att jag har mer koll på vad jag köper."
Ja, troligtvis så hade hon mer koll på vad hon köpte :)

Gör en lista på alla fasta kostnader du har på en månad.
Kolla upp olika försäkringar och andra kostnader du har som betalas en eller två gånger per år. Slå ut vad det blir per månad.

Dra ut transaktionerna från banken tre månader tillbaka i tiden. Du kan också spara kvitton i tre månader. Se till att du får med varenda litet inköp. Fyll på dessa kostnader i listan du har, utslaget per månad.

Gå nu igenom listan. Har du prioriterat rätt? Är det någon kostnad som sticker ut?
Att äta ute fem dagar i veckan för 90 kr/gång blir 450 kr i veckan och ca 20 000 kr per år. Är det värt det, eller lägger du hellre pengarna på till exempel en resa?

Hur mycket pengar lägger du på bredband, fast telefoni, mobiler, tv, spotify och allt annat som du har bestämt tillhör din standard?

Hur vill du prioritera i din ekonomi? Vad kan du leva utan? Hur vill du att det ska se ut istället?

Ta kommandot över din ekonomi!




Jag önskar dig en härlig helg!

/Helene




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar