tisdag 7 maj 2013

NYSTART

Hej igen!


Tänkte börja skriva så smått på min blogg igen. Har varit småsugen på att skriva, till och från, hela våren. Men nu är det dags!

Till vardags jobbar jag med bokföring och löner på ett byggföretag och ett måleriföretag. Nu under våren är det flera av de anställda som har ringt mig och vill att jag ska dra mer i skatt. Jag har lite oroligt frågat om de har fått kvarskatt. Nej då, det är bara det att de har fått tillbaka för lite skatt :)
De använder skatten till att spara pengar till sommaren/semestern.





Frågar man ekonomiexperter så säger de att det inte är så bra att spara på skattekontot för det är så dålig ränta. Jag tycker däremot att det är smart.
Har man svårt att spara pengar till semestern så är väl detta ett perfekt sparande. Du kommer ju inte åt pengarna före sommaren.

Om arbetsgivaren drar några hundra extra varje månad så saknar man ju inte de pengarna? Så till midsommar har man lite extra pengar som man kan göra nått roligt med.
Jag ringde skatteverket igår och kollade om man hade rätt att be arbetsgivaren dra mera skatt. Det var inga som helst problem. Däremot får man inte be dem dra mindre skatt :)

Så till nästa sommar kan du ha lite sparade pengar, om du vill!

Ha det gott!



1 kommentar:

  1. Vi ber också arbetsgivaren dra högre skatt och vi blir alltid lika glada då pengahögen kommer i juni :)

    SvaraRadera