onsdag 9 april 2014

BARNEN HJÄLPER TILL

När jag växte upp fick vi syskon hjälpa till mycket. För mej har det varit självklart att våra barn ska hjälpa till här hemma. Vi är ju en familj! Vi hjälps åt! Jag tror inte någon förälder hjälper sina barn genom att inte låta dem/be dem att hjälpa till.
Det är klart att de stora grabbarna bär matkassen när vi varit o handlat :)


En sak som är viktigt när barn/tonåringar ska hjälpa till, är framförhållning! 
Lika viktigt det är för oss vuxna att veta vad vi har att förvänta oss en dag, lika viktigt är det för ett barn/tonåring.

Planera redan på söndagen vad du förväntar dej att barnen/tonåringarna ska göra veckan därpå. Skriv in det, förslagsvis i en familjealmanacka. Då kan de planera in det och vet vad som förväntas dem.

Var konsekvent! Om ni kommer överens om att tonåringen ska laga mat en gång i veckan, se till att det alltid blir. Om ni börjar "hoppa över", så blir det ofta svårt att komma in i den rutinen igen.
Om man är konsekvent, så vissa saker blir rutin, så blir det så mycket enklare. Då räcker det ofta med att säga till så vet de att det måste göras.

Denna blomma fick jag av vännen J när jag fyllde år för 2,5 vecka sen. Den är fortfarande fin!


Det är inte likt mej att kunna få en blomma att klara sej så länge. Jag är bra på att ta död på växter :)

De här köpte jag på Thuns, när jag var där i fredags. Jag köpte tre olika storlekar, två av varje.
Jag älskar burkar!


Nu står de bakom mina vackra linnegardiner :)


Nu ska jag kolla på Äntligen hemma och fortsätta sticka på Samuels tröja. 
Aaaaaavkoppling!

Ha en trevlig kväll!

Helene





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar