söndag 12 januari 2014

VAR TROGEN I DET LILLA

Det har varit en lugn söndag, här hos oss.
I dag vaknade jag utsövd, hade smort in höger axel så jag inte hade så mycket smärta och kunde sova riktigt bra.
Har nog bara ca 5 % smärta kvar i axeln som jag har haft ont i, i två och ett halvt år nu. Vänster axel är det nog bara 1 % smärta kvar. Jag måste träna regelbundet, annars blir smärtan värre.
I dag tränade jag! Hurra för mej! Hann det innan vi skulle till kyrkan.

Niklas predikade om att vi ska vara trogna i det lilla. Mycket bra predikan! Tack!

Jag funderade efteråt på att det där kan ju även gälla våra barn. Ibland ställer vi så stora krav på oss att vi ska aktivera våra barn, ha kvalitetstid med våra barn, att vi måste göra så mycket med våra barn.
Samtidigt kan det nog vara så ibland att när dottern kommer och säger "mamma, jag har ont i ett finger", och vi är så upptagna och svarar innan hon ens hinner säga mer "vet du vad, gumman, jag måste iväg o träna, vi får prata sen, hej då och du... sätt på ett plåster så blir det nog bra!". Eller på kvällen när vi är trötta och precis har nattat sonen och vi bara vill sätta oss i soffan o softa en stund och just då säger han, "mamma, det var en kille som kallade mej dumhuvud idag". Vi orkar inte lyssna riktigt, utan säger bara: "det var dumt sagt men du lilla gubben, nu är det dags att sova, god natt!".
Det kanske är de där små tillfällena som är de viktigaste. Det kanske är de samtalen som skulle bli de viktigaste för våra barn. Att vi ser och är trogna i det lilla, att vi lyssnar på det där lilla, som barnet vill säga. Det kanske är det som betyder mest av alltihop.

Tjejerna åkte till kompisar efter gudstjänsten. Jag åkte hem till grabbarna. Hade tyvärr ingen inspiration i dag. Jag ogillar när jag inte har inspiration! Det blev inget gjort med projektet i dag :(

Sen satte jag igång och bakade två sorters bröd och gjorde spenatsoppa. Mycket god! Den kommer jag göra igen. Nu har jag matlåda till i morgon och jag blev mätt i kväll.


Har pratat med lilla systeryster en lång stund i kväll och stickat på en tröja till min man. Det är härligt det, att prata i telefon och sticka. Gillar, gillar!

Nu ska jag smaka av brödet och dricka en kopp te. Till det sitter jag o tittar i en inredningstidning. Det är livskvalité det :-)

Ha det gott!

Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar